Pentru copii si…pentru parinti

Acum multi ani, tata imi spunea o serie de povestioare  si mi-am adus aminte de o poezie pentru copii pe care am gasit-o si in cartea de citire scrisa si editata de bunicul meu in 1927 ,cred.

Mama si copilul

Ieri, pe drum, un om sarac

Intreba pe la vecine:

„Poarta-se copiii bine?

Daca nu, sa-i var in sac!”

Si-a venit la noi, la poarta

Si-am iesit eu si i-am spus:

„Puiul meu e bun si tace

Nu ti-l dau si du-te’n pace!

Du-te, du-te !” si s-a dus.

A venit si-un negustor,

Plin de bani, cu valva mare,

Cumpara copii pe care

Nu-i iubeste mama lor.

Si-a venit la noi la poarta

Si-am iesit si l-am certat:

N-ai nici tu, nici imparatul

Bani sa-mi cumpere baiatul!

„Pleaca-n sat, ca-i mare satul!

Pleaca, pleaca ” si-a plecat.

Cand ai de toate. Din cartea de citire pentru clasa a V-a .

Tudor Misuna se gandi intr-o zi:”ce bine e cand ai de toate”, nu esti la voia altuia.Dar tot el se rasgandi si zise: apoi de aceea se aduna oamenii in sat, sa se ajute…La nevoi mari,da;iar la cele mici,nu;pe cele mici poate sa si le implineasca fiecare singur.De unde plecase Tudor cu acest gand? Uite de unde. Arase intr-un loc unde fusese padure si fierul plugului se strambase intr-o radacina. Mai avea el altul , dar nu facea treaba buna cu el. A lasat plugul in brazda si a plecat in sat , la fierar , dar aici, gloata multa. A pierdut o jumatate de zi pana sa dreaga fierul. Necazul acesta l-a facut sa cugete ca, daca ar fi avut trei fiare bine pregatite, nu i-ar fi stat plugul in brazda si l0ar fi prins ploile de primavara cu pamantul arat. Ba, pe cand il privea pe Lica Fierarul , i-a intrat in cap ca n-ar fi greu sa ascuta si el un fier de plug , doar este destul de indemanatic la toate. Si, intr-o buna zi, si-a cumparat de la oras nicovala , ciocane si altele trebuinciose  dar mai putine, ca pentru nevoile lui.Si, din zi in zi, Misuna devine tot mai mai dibaci si se gandeste cum sa lucreze mai bine fierul.S-ar puyea spune ca, acum, are a doua meserie. Intr-o Duminica dimineata ,sotia lui Misuna astepta nerabdatoare sa treaca gradinarul pentru a cumpara cartofi si dovleci . Mare ii fu necazul cand gradinarul trecu pe alta ulita. Luni, pana in ziua, Tudor Misuna desfunda pamantul in gradina din vale.S-a dus apoi la gradinar si a luat seminte si rasad. „E cam tarziu”, isi zise el. „S-or prinde ori nu, eu incerc”. Dar, fiind un timp prielnic, s=a prins tot ce a pus. Cu timpul, gradina avea tot ce ii trebuie unei case de om gospodar.Ce om de casa e Tudor Pricina , spuneau vecinele din sat.Tudor ii ajuta pe toti care aveau nevoie. Spiritul de gospodar i l-a dat Dumnezeu lui Tudor Misuna, cu tot darul. Dar Dumnezeu i-a dat numai minte si intelepciune , iar el si-a facut obisnuinta si deprindere sa aiba tot ce-i trebuie.

Carte de citire pentru clasa a V-a, scrisa si editata de Silviu Spolberanu in 1927 la Scrisul Romanesc din Craiova.  Dar, mi se pare ca este inca actuala aceasta povestiora.

About gabionescu

Sunt pensionara. Am fost profesoara de fizica in Bucuresti. Imi place fizica, imi place sa-i fac si pe altii sa indrageasca fizica si imi plac copiii. Nu pot spune ca ma plictisesc la pensie. De cand am inceput sa scriu pe blog, caut mereu subiecte interesante, imagini frumoase si noutati in stiinta. M-as bucura daca as primi mai multe sugestii.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

